Kursplan Spelmusik - Game Audio Design

Syfte och mål

Kursen syftar till att ge deltagaren grundläggande hantverksmässiga och teoretiska kunskaper inom komposition, ljuddesign, implementeringsverktyg, musikteori och bransch samt förståelse för musikens och ljudets roll i dataspel.

Målet med kursen är att ge deltagaren kunskaper som möjliggör vidare studier, praktik eller arbete inom ämnet.

Kursens upplägg

Block 1

  • Komposition - Grunder
  • Musikens funktioner i spel
  • Musikteori

Block 2

  • Ljuddesign – Grunder
  • Spelprojekt - Arcade

Block 3

  • Komposition – Fördjupning
  • Orkestrering
  • Narrativ design

Block 4

  • Ljuddesign – Fördjupning
  • Foley
  • Implementering med Fmod

Block 5

  • Spelprojekt – samarbete med Indiespelutveckling

Block 6

  • Spelprojekt – samarbete med Ädelfors folkhögskola

Block 7

  • Komposition för film, cinematics och trailers

Block 8

  • Spelprojekt – samarbete med Indiespelutveckling

Tillbaka till toppen