Vi vill kunna ge dig bra och säker vård.
Därför finns nu NPÖ, Nationell Patientöversikt.
Med NPÖ kan vi enklare hitta viktig information
om dig när du söker vård.
Vi kan läsa
- vad du har vårdats för tidigare
- vilken medicin du tar
- om du är allergisk mot något
- vilka sjukdomar du har
Du är redan med i NPÖ
Alla som har sökt vård i Sverige är med i NPÖ.
Vill du inte vara med säger du det till din läkare
eller någon annan vårdpersonal.
Då får du en blankett som du fyller i och lämnar tillbaka.
Du kan ändra dig när du vill.
Dina uppgifter är skyddade
NPÖ är säkert.
Du bestämmer själv vem som får läsa om dig i NPÖ.
Innan någon får läsa om dig ska du godkänna det.
Det är bara de som du har sökt vård hos som får
läsa din information i NPÖ.
Vid en akut situation då du själv inte kan prata gäller
något som kallas nödrätten.
Då kan vårdgivare läsa i NPÖ och hämta viktig information.
NPÖ är bara öppen för behöriga vårdgivare
Vårdpersonal som vill läsa i NPÖ måste ha en giltig
e-tjänste-legitimation.
Den visar att vårdpersonalen är behörig.
Varje person som läser din information registreras.
Vi kan se både vem som har läst och när han
eller hon läste i NPÖ.
Journalerna finns förstås kvar
Dina vanliga journaler finns kvar.
Men med NPÖ kan fler vårdgivare läsa information
från journalerna.
NPÖ finns snart i hela landet
Just nu är fem landsting, många kommuner och några
privata vårdgivare med i NPÖ.
År 2012 ska alla landsting, och de flesta kommuner och
privata vårdgivare i Sverige vara med i NPÖ.
Du kan läsa om NPÖ på Internet: www.nationellpatientöversikt.se.
Kontakta gärna oss om du vill veta mer.
Telefon: 0611-800 00