Våra studieorter

Ålsta folkhögskola finns i både Sundsvall som dagfolkhögskola och i Fränsta med internat.

Fränsta - ett litet samhälle med det mesta

I mitten av Sverige mellan Sundsvall och Östersund ligger Fränsta. Fränsta är ett litet samhälle som omges av en storslagen natur och ett rikt djurliv. Storstadens tempo är långt borta och här får du en harmonisk och stressfri studiemiljö.

Fränsta påminner om en miniatyrstad. Här hittar du exempelvis sportaffär, blomsterbutik och järnhandel. För alla körkortsaspiranter finns körskola och är du intresserad av sevärdheter finner du Sveriges längsta träbro i närheten av Fränsta. Därutöver finns sportaktiviteter, frisörer och matvarubutiker etablerad på orten. Nära skolan, mitt i Fränsta ligger simhallen där man förutom att simma och basta kan träna på gym eller gå på olika pass.

I närheten finns även golfbana och slalombacke. Sammanfattningsvis är det ett samhälle med mycket på liten yta.

Sundsvall - staden mellan bergen

Ålsta folkhögskola Sundsvall ligger i centrala Stenstan. Vi har stora lokaler på tre våningar och erbjuder bra studiemiljö och intressanta utbildningar. Ålsta folkhögskola Sundsvall är en dagfolkhögskola vilket innebär att du ordnar ditt boende själv.

Sundsvall som studieort erbjuder en mängd aktiviteter. Här finns natur nära staden, möjlighet att se och utöva sport av olika slag, ett rikt nöjesliv och kulturevenemang med teater, konst och musik.

Sundsvalls stadskärna, med sina många kaféer, brukar kallas Stenstan eftersom den präglas av vackra stenhus i renässansstil från slutet av 1800-talet. För den shoppingintresserade finns flertalet butiker inne i centrum, dessutom finns köpstaden Birsta med bland annat shoppingvaruhuset Birsta City och IKEA i stadens utkant.

Tillbaka till toppen