Gå direkt till textinnehållet Startsida Nyheter Webbkarta Kontakta oss Tillgänglighetsinformation
Karin Andersson och Heléne Bjarte, sjuksköterskor på dagkirurgin, tar en pratstund med patienten Svea.
Karin Andersson och Heléne Bjarte, sjuksköterskor på dagkirurgin, tar en pratstund med patienten Svea.

Samtal ger färre inställda operationer

2017-07-07 10:48

Dagkirurgi är ett komplicerat maskineri där minsta avvikelse kan leda till att operationen inte kan genomföras. En faktor för sena strykningar av operationer är patienter som förberett sig fel. Dagkirurgin i Sundsvall hoppas kunna minska detta i ett nytt projekt.

Ett par dagar innan operationen rings patienten upp; har man läst igenom och förstått operationsförberedelserna, är proverna tagna och finns det några frågor?

– Av dem som står i kö ringer jag ungefär hälften. De senaste fyra månaderna har jag fångat ett flertal som utan mitt samtal inte förberett sig korrekt och 32 patienter som av olika skäl inte var aktuella för operation längre. I flera fall har vi kunnat kalla en annan patient istället, berättar Hanna Borgström, sjuksköterska och anställd i projektet.

Dyrt för samhället

Uppringningen av patienter är ett drygt årslångt projekt men behovet och effekten av samtalen syns redan.

– Det tar tid att förbereda en operation och kalla hit en annan patient. Avbokar patienten för sent eller kommer hit fel förberedd står vi med en tom operationssal och ett team av kirurger och övrig personal utan arbete. Samtidigt går någon annan hemma och väntar på operation. Rent samhällsekonomiskt är det mycket kostsamt, säger Maria Karlsson, enhetschef på dagkirurgin.

Patientens ansvar

För att kunna opereras måste man vara i övrigt frisk och ha förberett sig rätt. Det kan gälla provtagningar, att vara fastande och att ha skickat in hälsodeklarationen.

– Öppna brevet från landstinget med kallelsen i, och läs det. Där får du information om allt du behöver veta inför operationen. Hör av dig i god tid om det inte längre är aktuellt med operation. Är det något du inte förstår eller funderar över, ring och fråga, avslutar Hanna Borgström.

Fotnot: Artikeln publicerad i tidningen Liv & Hälsa maj 2017

Kontakta oss

Landstinget Västernorrland

Meddelandet har skickats Vi återkommer med svar så snart vi kan.
Landstingets officiella e-post bevakas av registrator på diariet.

Vi hanterar inte medicinska frågor.
Ditt meddelande diarieförs och skickas till lämplig tjänsteman för svar.

Twitter-ikon Ljusblå cirkel med en vit kolibri i förgrunden Facebook-ikon Mörkblå cirkel med ett vitt gement f förgrunden Linkedin-ikon Mörkblå cirkel med de vita tecknen i och n förgrunden Google-ikon Röd cirkel med ett vitt versalt G och tecknet + i förgrunden e-postikon Grå cirkel med en vit symbol i form av ett kuvert i förgrunden Skriv ut-ikon Grå cirkel med en vit symbol i form av en skrivare i förgrunden Dela på TwitterDela på Google plusDela på LinkedInDela på Facebook
Senast uppdaterad 2017-07-07 10:48