Flygfoto över Hampnäs folkhögskola år 1958.

Skolans historia

Örnsköldsviks folkhögskola (fd. Hampnäs folkhögskola) startade sin verksamhet redan år 1910.

På den tiden, år 1910, gick eleverna en vinterkurs på 24 veckor och läste bland annat historia, räkning, modersmål, geografi och nationalekonomi.

År 1911 startade en lantmannaskola på Hampnäsudden, och ett par år senare tilläts kvinnor gå vinterkurserna. Från 40-talets trädgårdskurser finns än idag äppelträd och bärbuskar kvar. Kurser inom kultur och hantverk har alltid förekommit på folkhögskolan och gjorde skolan känd i bygden.

År 2010 firade Hampnäs folkhögskola 100-årsjubileum!

I juni år 2011 flyttade Hampnäs folkhögskola från Hampnäsudden i Själevad till nyrenoverade lokaler i Rådhuset i centrala Örnsköldsvik.

Den 6 oktober år 2011 tog Regionala nämnden ett beslut om att ändra skolans namn från Hampnäs folkhögskola till Örnsköldsviks folkhögskola.

Inför höstterminen år 2019 utökade Örnsköldsviks folkhögskola med ytterliggare lokaler i en närliggande byggnad till Rådhuset. De nya lokalerna kallar vi Annexet.

Tillbaka till toppen