En skulptur av ett människoliknande väsen med vingar.

Häxmuséet

På Häxmuséet som ligger intill Hola folkhögskola kan du ta del av interaktiva utställningar om häxprocesserna som pågick i Torsåker år 1668-1676.

Berättar om häxprocesserna i Torsåker

Häxmuséet som drivs av Hola folkhögskola och Kramfors kommun är beläget precis intill skolan. Där har det byggts upp utställningar med hjälp av både digital teknik och traditionella konstnärliga uttryck som berättar den mörka historien om häxprocesserna som pågick i Torsåker år 1668-1676. Det finns till exempel gratis audioguider som gör det enkelt att ta del av historien genom din smartphone eller surfplatta. Det finns även möjlighet att boka personliga guidningar, eller för en grupp. Se mer information på Häxmuséets egen webbplats (länk längre ner).

Skolprogram på temat

Det finns även ett skolprogram som fokuserar på trolldomsprocesserna i Ångermanland, särskilt i Torsåkers socken. Programmet inkluderar även perspektiv på kulturarv och kulturmiljöer, och syftar till att lära eleverna om påverkan av geografiska och kulturella förutsättningar på en plats. Materialet är anpassat för årskurs 1-9. Du hittar även skolprogrammet på Häxmuséets egen webbplats (länk nedan).

På Häxmuséets egen webbplats (se nedan) kan du läsa mer om muséet, öppettider med mera.

Mer om Häxmuséet

Tillbaka till toppen